Termenii din specificatia unei placi grafice
Termenii din specificatia unei placi grafice sunt importanti pentru toti cei care doresc sa aprofundeze cunostintele din domeniul computereleor si sa stie ce inseamna orice denumire „ciudata” pe care o descopera in specificatia unei placi video.
Vom incepe cu DirectX, care este o colectie de API de la Microsoft, cu ajutorul corora se pot accesa functii de nivel scazut ale hardware-ului, de cele mai multe ori pentru controlul functiilor multimedia dar si pentru programarea jocurilor.
Denumirea Pixel Pipelines este deosebit de importanta daca vei utiliza placa pentru jocuri, dar mai ales daca o veti face in procesarea imaginilor sau randare ori modelare modelare. Aceasta componenta a placii video transforma informatia care vine de la procesor in pixeli si o trimite display-ului, asa incat marimea acesteia – cu cat valoarea este mai mare cu atat este mai ok – este in legatura cu viteza de redare a imaginii pe ecran. Pentru o mai buna intelegere, o placa grafica avand 512 pixeli pipeline va procesa mai multa informatie (de doua ori mai multa!) decat una cu 256 pixeli pipeline. In prezent, placile grafice pot atinge pana la 3072 pixeli pipeline. Acest termen este in legatura cu urmatorul…
Shader Model. Optiunea aceasta este necesara pentru placile folosite la jocuri si cu cat aceasta este mai noua cu atat e mai bine. In principal, sunt niste instructiuni de calculator – Vertex, Pixel, Geometry – utilizate de Direct3D sau OpenGL pentru efecte grafice.
Crossfire (ATI) sau SLI (nVidia). Computerele concepute special pentru gaming au placi de baza care pot suporta conectarea mai multor placi video conectate intre ele prin interfete numite Crossfire pentru placile produse de ATI si SLI pentru placile nVidia. De retinut ca este recomandabil sa existe o singura placa buna, varianta cu doua placi fiind recomandata doar testerilor, care au nevoie de performante sporite, care nu pot fi oferite decat de placi multiple. Aceast lucru este valabil si pentru sistemele pe care se lucreaza editare video, randari, modelari, in acest caz fiind calduros recomandate placile Quadro, care sunt special proiectate pentru acest tip de utilizare.
Ultimele elemente de car vom discuta sunt conectoarele. Acesea efectueaza conectarea placii grafice cu monitorul. Exista mai multe tipuri de conectori, cele dintai aparute fiind conectoarele VGA – semnal analogic – iar cele mai noi fiind DVI sau HDMI – pentru semnal digital. Mai exista si placi grafice care prezinta conectoare TV-Aut dar acestea au fost utilizate mult mai putin dupa aparitia conectoarelor DVI/HDMI, acestea din u rma oferind o calitate mult mai ridicata. Daca doriti sa conectati mai multe monitoare este indicat sa achizitionati o placa cu mai multe iesiri DVI sau, chiar mai bine, HDMI. In situatia in care placa grafica perfecta pentru necesitatile dumneavoastra are un singur port, apelati la ultima solutie: achizitionati si un hub DVI!
Principalele caracteristici sunt cele expuse mai sus, unele sunt importante pentru utilizatorii obisnuiti, altele doar pentru specialisti sau pentru gamer-i! Dar nu strica niciodata sa-i cunoastem, macar dupa denumire!
Daca aveti probleme sau doriti informatii din domeniu, veniti la noi la Service – nu inainte de a suna la 0763 644 629 (zona Crangasi) sau 0765 941 097 (zona Dristor) – si specialistii nostri va vor consilia, competent si profesionist.
Intotdeauna, parerea dumneavoastra este importanta pentru noi si am fi bucurosi daca ne-ati lasa un comentariu (mai jos) in care sa ne spuneti parerea dumneavoastra si sa ne indicati eventuale directii in care sa mergem cu explicarea diferitilor termeni sau caracteristici sau… ce anume v-ar interesa sa gasiti pe blogul nostru.
Pe curand!